Een containerschip dat 281 containers verloor. Viel eigenlijk nog wel mee want er stonden er geloof ik 11.000 op. Naast de enorme hoeveelheid troep die aanspoelde op de Waddeneilanden bestond bij ons op kantoor de grootste verbazing uit het feit dat de containers bleven drijven. Schade aan lading, milieu etc. zullen toch wel verzekerd zijn? En wat kost een militair om een dagje op te komen ruimen? Ik verwacht dat de afwikkeling nog wel even zal duren.
In Scheveningen is fikkie gestookt. Onder toezicht van de gemeente streden twee groepen om wie de grootste had. Wat mij intrigeert is dat als ik in Scheveningen drie minuten verkeerd parkeer ik direct een boete heb, maar dat diezelfde politie nu nog aan het uitzoeken is hoe hoog die vuurstapels waren. Zouden de gevolgen van de verkeerde wind anders zijn geweest als de stapels inderdaad maar 35 meter hoog geweest waren? Ik ben vooral geïnteresseerd wie aansprakelijk is voor de schade. Zijn dat de bouwers, de gemeente (die toezicht hield en toestemming gaf) of toch nog een andere “schuldige”. Het gedraai van mevrouw Krikke (Burgemeester van Den Haag) en het totaal niet voorbereid zijn, geven mij het idee dat het richting de gemeente gaat.
Een 20 jarige inwoner van Heilbronn was aan het hacken geslagen. Ik dacht direct aan mijn Duitse UNiBA partner die zijn hoofdkantoor in Heilbronn heeft. Maar Christian is iets ouder dan 20. De hacker deelde links naar privégegevens van Duitse beroemdheden, YouTubers en journalisten. Ook werden woonadressen, e-mailadressen en telefoonnummers van leden van het Duitse parlement online geplaatst. En maakte hij het faxnummer van Bondskanselier Merkel bekend. Ik was vooral verrast dat ze nog een fax heeft. Cybercriminaliteit gebeurt. Ben blij dat wij dit bij onze klanten onder de aandacht brengen. het kan dus iedereen gebeuren. Maar veel personen en bedrijven denken dat het hun huisje wel voorbij gaat.
“Get away with May and don’t forget to remember to return to EU in september”. Een vrije vertaling van een oude beurswijsheid. 15 januari gaat het Britse Lagerhuis stemmen over de Brexit-deal. Wij proberen risico’s in te schatten voor bedrijven en maatregelen te nemen om eventuele negatieve consequenties te voorkomen. Volgens mij weet niemand wat hier gaat gebeuren. Hoe bereid je je voor op iets wat niemand exact begrijpt. Hoe mogen wij straks Engelse dochters en Branche-offices van onze Nederlandse klanten verzekeren. Wij gaan ervan uit dat we dat in ieder geval vanuit Nederland aan mogen sturen. Maar wie het weet……………
Overigens schijnt ook 1/3 van de medicijnen uit de UK te komen en kunnen er tekorten ontstaan bij een harde of zachte Brexit. Ik hoorde VVD minister Bruins in het nieuws meedenken met ziekenhuizen: “kijk eens in je voorraadkast of je genoeg hebt voor de komende periode, ook na de Brexit”. En als dan blijkt dat je niet voldoende voorraad hebt? “Dan moet je gaan kijken of je de medicijnen elders kan kopen”. Geniaal. Geweldig stukje risicomanagement en ondersteuning van onze minister! Dan zie je hoe op het hoogste niveau in Nederland wordt meegedacht. Probleem opgelost. Bij de Brexit denk ik steeds meer aan die oude mop: Kent u het verhaal van de drie mannen die op reis gingen? Ze gingen niet. Morgen zullen we het weten!
Natuurlijk mag Trump niet ontbreken. De democratisch gekozen President van de USA. Nu de shutdown van de US overheid al drie weken duurt drukt Trump zijn muurtje er misschien wel door heen. Zou dat verzekerd moeten worden? Een CAR-verzekering lijkt me wel aantrekkelijk om af te sluiten. Wanneer de muur eenmaal staat zullen de meeste verzekeraars die muur niet willen verzekeren; de gemiddelde verzekeraar kennende. Die kijken immers naar vergelijkbare zaken in het verleden. Op 9 november 1989 is er immers ook al eens schade aan een muurtje geweest. Dus onverzekerbaar? Misschien is dat een goede reden de muur niet te bouwen.
Zelf hadden we ook een schade. Mike had zijn (privé-geleasde) auto geparkeerd in Breukelen om nog wat te eten voordat hij naar Schiphol zou vertrekken. De volgende ochtend vertrok het vliegtuig op weg naar het trainingskamp van ADO. Na het eten bleek zijn auto opengebroken en zijn tas met o.a. IPad en paspoort verdwenen. Stom, balen en leermomentje. Snel naar de marechaussee op Schiphol gereden voor een nooddocument om de volgende ochtend toch naar Turkije te kunnen gaan. Super goed en snel door de marechaussee geholpen. Mag ook wel eens gezegd worden. Hij naar Turkije, wij kunnen zorgen dat er een nieuwe ruit in gezet kan worden. Valt overigens niet mee. Ben blij dat wij Wilfred op kantoor hebben voor onze klanten. O Ja, zijn tas is inmiddels terugvonden inclusief paspoort en IPad. Dankzij een eerlijke vinder uit Breukelen die Mike snel gevonden had via social media. Hulde!
Tot de volgende blog.
Robert Havekotte
e-mail