Juist nu! Het belang van signaleren van mentale klachten op de werkvloer

Het was altijd al belangrijk, maar het is nu tijdens de corona crisis helemaal van belang dat je tijdig langdurige stress bij medewerkers signaleert. Zo kun je een eventuele burn-out of andere mentale klachten voorkomen. 

Iedereen reageert anders op de gevolgen van de pandemie, maar een ding kunnen we vaststellen: het heeft effect op ons allemaal. Dat is een extra reden om alert te zijn op het ontstaan van mentale klachten. 

Juist nu! Het belang van signaleren van mentale klachten op de werkvloer

Wat is stress op de werkvloer?

Stress op zich hoeft niet negatief te zijn en een beetje stress is helemaal niet erg. Integendeel: het helpt je juist om beter te functioneren of te presteren. Het houdt je scherp en zorgt dat je boven jezelf kunt uitstijgen.

Wanneer we stress ervaren, gebeurt er fysiek ook van alles. Je merkt dat doordat je polsslag versnelt, je spieren zich spannen en je ademhaling dieper en sneller wordt. Het zorgt ervoor dat we adequaat kunnen reageren in stresssituaties. Wanneer de stressfactor verdwenen is, gaat er een seintje van de hersenen naar de bijnieren en bijnierschors om de productie van het stresshormoon te stoppen.

Wanneer de spanning echter te hoog is of te lang duurt, kan de spanning onvoldoende wegvloeien en kunnen lichaam en geest zich niet meer herstellen naar het ‘gewone’ stressniveau. 

De gevolgen van te veel stress

Het lichaam blijft bij veel stress cortisol en adrenaline aanmaken. Op de langere termijn kan dit verschillende klachten veroorzaken, zoals slecht slapen, pijn (waaronder hoofdpijn, maagpijn, spierpijn), vermoeidheid en/of een ‘korter lontje’. Maar ook verminderde weerstand waardoor de medewerker vatbaarder is voor verkoudheid en griep waardoor hij zich geregeld voor korte tijd ziek meldt.

Doordat de stressreactie in stand blijft en het lichaam niet meer kan normaliseren, ontstaan er storingen die ook voor lichamelijke reacties kunnen zorgen. Lichaam en geest zullen er samen alles aan doen om te laten merken dat ‘de koek op is’ en de medewerker zal moeten stoppen met wat hem zo uitput. Dat kan zich uiten in huilbuien maar ook in hartkloppingen, druk op de borst en andere fysieke problemen.

Wat kun je doen als werkgever?

Zover wil je het als werkgever of als leidinggevende niet laten komen en daarom is het belangrijk om signalen vroegtijdig op te vangen en te bespreken. Op de werkvloer kun je de signalen hiervan herkennen doordat de medewerker vermoeidheidsklachten heeft en zich moeilijker kan concentreren. Doordat hij minder goed kan focussen zal het werktempo vertragen waardoor deadlines gemist worden, is de kans op slordigheidsfoutjes groter en vergeet hij of zij nog wel eens wat. Omdat stressgerelateerde klachten er langzaam insluipen, is alertheid geboden en is het belangrijk om je af te vragen of je veranderingen in het gedrag van je medewerker ziet. 

Wanneer je medewerker opeens stiller, minder aanwezig lijkt en trager reageert kan dat duiden op stressgerelateerde klachten. Of juist anders: wanneer je medewerker opeens veel meer werk verzet en ook ’s avonds en in het weekend werkzaamheden verricht.

Hoe stress herkennen wanneer we thuiswerken?

De ideale situatie zou zijn om met enige regelmaat met elkaar in gesprek te gaan over hoe het gaat. Juist nu er massaal wordt thuisgewerkt en je elkaar niet meer dagelijks op kantoor ziet, is dit belangrijk. Bespreek daarom niet alleen hoe het werkinhoudelijk gaat, maar ook hoe het de medewerker vergaat in deze bijzondere tijd. Benoem wat je gedragsmatig ziet gebeuren en welke signalen je ziet. Doe dit vanuit betrokkenheid en omdat het belangrijk is om juist in deze tijd voor elkaar te zorgen ter voorkoming van chronische stress, omdat dat onze gezondheid schaadt.

Daarnaast blijft deze pandemie nog wel even bij ons en is het voor de organisatie belangrijk dat medewerkers ook op lange termijn inzetbaar blijven. Vraag ook wat je als werkgever zou kunnen doen om de stress in te perken. Wellicht is het nodig om wederzijds verwachtingen uit te spreken en duidelijkere afspraken te maken over de hoeveelheid werk die verzet moet worden.
Het is al heel goed dat je als werkgever signaleert dat je werknemer het zwaar heeft en dat je met de werknemer in gesprek gaat. Wij adviseren je wel om niet zelf inhoudelijk de problematiek van de medewerker op te lossen. Het is natuurlijk zeer te prijzen als je dat als werkgever wilt doen, maar ieder zijn vak!

Ervaring van Van Luin

We weten uit ervaring dat een traject met een specialist uit ons netwerk – die van werken aan mentale fitheid van medewerkers zijn of haar vak gemaakt heeft – tot verrassend goede resultaten leidt. Een deskundige werkt niet voor niets, maar de vergoeding die je betaalt voor 6 sessies (en vaak is dat echt al voldoende) weegt niet op tegen de kosten die je hebt als een medewerker 6 maanden opgebrand thuis zit. Bovendien zijn verzekeraars voor verzuimbeleid ook vaak bereid mee te delen in kosten.

Wij hebben in de afgelopen jaren voorbeelden te over hoe dit gewerkt heeft en raden het inschakelen van een deskundige dan ook van harte aan. Wij brengen je graag in contact om de duurzame inzetbaarheid van je werknemers te verbeteren!

Vragen over voorkomen van of begeleiding bij burn-out achtige klachten? Neem contact met ons op.