Interview met Robert Havekotte over verzekeren in Duitsland

Elk land heeft zijn eigen gebruiken, regels en wetgeving. Dat geldt ook voor Duitsland en zeker ook bij verzekeringen. Wanneer een Nederlands bedrijf de stap naar de oosterburen maakt, moet daar rekening mee worden gehouden. Van Luin adviseert bedrijven op het gebied van risicomanagement en internationaal zakendoen en zijn daarom aanwezig op de Duitslanddag. Onze eigen Robert Havekotte, expert op het gebied van risicomanagement en internationaal verzekeren, legt uit waar Nederlanders aan moeten denken bij het zakendoen in Duitsland.

Kunt u uitleggen hoe jullie Nederlandse bedrijven precies ondersteunen bij het verzekeren in Duitsland?
Verzekeren is voor de meeste Nederlandse bedrijven in Nederland al een uitdaging. Laat staan als ze in het buitenland gaan ondernemen. Vaak wordt de Duitse onderneming verzekerd vanuit Nederland. Wij doen dat anders. Wij hebben in ons internationale netwerk een goede Duitse partner die de Duitse dochters van onze klanten daar helpt. In het Duits, met Duitse polissen en voorwaarden zoals in Duitsland gebruikelijk. Wij stemmen met het Nederlandse bedrijf de wensen af en zorgen samen met onze Duitse partner (Hörtkorn) voor een goede lokale invulling.

Wat is volgens u een groot verschil tussen Duitsland en Nederland als het om verzekeren gaat?
Wij zien dat veel ondernemers denken dat verzekeren in Duitsland net zo gaat als in Nederland. Dat is niet het geval. Duitsers hebben vaak hogere verzekerde bedragen. Daarnaast is er in Duitsland de verplichte Berufsgenossenschaft. Veel ondernemers denken dat daarmee ook de aansprakelijkheid is afgedekt. Dat is niet zo. En het klinkt eenvoudig, maar Duitsers doen het liefst zaken in het Duits en vragen dan ook om Duitse polissen. En bij schade liefst afhandeling in de eigen taal op de eigen manier van verzekeren.

Waar lopen Nederlandse ondernemers veelal tegenaan bij de eerste stappen over de Duitse grens?
Helaas staat verzekeren over het algemeen niet hoog op het prioriteitenlijstje. Als de eerste zaken geregeld zijn (of de opdrachten liggen er al) en de GmbH is opgericht gaat alle aandacht (begrijpelijk) naar het ondernemen en wordt verzekeren helaas even uitgesteld. Tot dat klanten vragen om Duitse verzekeringsbewijzen om een deal door te kunnen laten gaan. Dan breekt er nog wel eens paniek uit. Gelukkig kunnen wij snel helpen.

Uit welke sectoren komen de meeste aanvragen?
Eigenlijk uit alle sectoren. Wij zien de bedrijven die internationaal werken als een speciale sector. Wij weten waar ze tegenaan lopen en kunnen ze (samen met Hörtkorn) goed op weg helpen. Net als ieder bedrijf een Duitse bankrekening, een Duitse accountant en Duitse voorwaarden nodig heeft mag ook een goede Duitse verzekeringsopzet niet ontbreken. Deze behoefte gaat dwars door alle sectoren heen. Om dit bewustzijn te vergroten en om hierbij informatie te delen hebben we www.internationaalverzekeren.nl opgezet.

Kunt u aan de hand van een best practice vertellen hoe jullie een Nederlands bedrijf op de Duitse markt hebben geholpen?
Een Nederlands bedrijf wil E-scooters gaan verhuren in Duitsland via haar Duitse dochter. Deze E-scooters moeten ook in Duitsland verzekerd worden. Dat kan niet vanuit Nederland. Via de exportadviseur heeft dit bedrijf ons gevonden. Het was nog niet gelukt dit te verzekeren. Wij hebben contact opgenomen met onze Duitse partner. Die heeft de lokale verzekeringen geregeld en inmiddels rijden de eerste E-scooters rond in Duitsland. Business kan zo doorgaan!
Een ander voorbeeld is van een Nederlands bedrijf dat zijn producten heeft geleverd en geïnstalleerd en vervolgens de nota stuurt naar zijn Duitse klant. De Duitse klant wil betalen, maar wil eerst een aansprakelijkheidsdekking in het Duits zien (zoals in de voorwaarden van de klant staat). Die is er niet en dus geen betaling. Wij hebben toe via onze Duitse partner dekking geregeld, Duitse polis opgestuurd en vervolgens ontving klant betaling.

Vragen? Neem contact op