• Risicomanagement

    Ieder bedrijf is anders en daarom loopt ieder bedrijf andere risico’s. En hoewel je er liever niet over nadenkt, geldt dat ook voor jouw bedrijf. Maar welke risico’s zijn dit? En hoe pak je deze risico’s het beste aan? Van Luin helpt je graag met risicomanagement, door de risico’s voor jouw bedrijf in kaart te brengen en op waarde te schatten. Samen stellen we een goed risicobeleid op, zodat potentiële gevaren kunnen worden beperkt of zelfs voorkomen.

  • Wat levert risicomanagement op voor jouw bedrijf?

    Voor ieder bedrijf is het van belang je risicobeheer op orde te hebben. Risicobeheer begint met het in kaart brengen van je mogelijke risico’s. Niemand wil denken aan de gevolgen van cybercriminaliteit of waterschade aan het bedrijfspand. Door dit soort risico’s te inventariseren (inclusief de financiële consequenties) en hier oplossingen voor te bedenken, kan je schade beperken of zelfs voorkomen. Goed risicomanagement is een voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering.

  • Advies over risicomanagement

    Het kan als ondernemer lastig zijn om de risico’s voor jouw bedrijf objectief in kaart te brengen. Als ondernemer denk je in kansen, niet in bedreigingen. Bij dat laatste kunnen wij je helpen. Daarom komt Van Luin graag langs om jou, je collega’s en het bedrijf te leren kennen en alle risico’s in kaart te brengen, inclusief de financiële consequenties van deze risico’s. Uiteraard bedenken we ook oplossingen; dat kunnen organisatorische, maar ook verzekeringsoplossingen zijn. Is een verzekering de beste oplossing? Dan onderhandelen wij voor de beste prijs en voorwaarden voor jullie bedrijf. En daar houdt het bij ons niet mee op. Wij blijven de risico’s monitoren en het traject ieder jaar herhalen.

  • Case 1: De verzekerde waarde van medicijnen

    Een Nederlandse groothandel in generieke medicijnen wil haar voorraad medicijnen in Frankrijk verzekeren. In principe is dat niet ingewikkeld, maar dan moet er wel worden vastgesteld wat de waarde van de medicijnen is. En dat is waar voor de groothandel een probleem ontstond en ze Van Luin inschakelde.

    Want de medicijnen worden voor € 5,- per eenheid ingekocht door een Franse entiteit en doorverkocht aan de Franse moeder voor € 8,- per eenheid. De Franse moeder verkoopt de medicijnen vervolgens aan de internationale moeder voor € 12,-. En hoewel de medicijnen bij ‘verkoop’ een stellage werden verplaatst, lagen de medicijnen wel in hetzelfde gebouw opgeslagen.

    Dus wat gebeurt er dan bij schade, als alle drie de bedrijven op dezelfde polis verzekerd zijn? Een discussie over de waarde van de medicijnen. Van Luin gaf de Nederlandse groothandel advies en stelde voor om een vaste verrekenprijs te hanteren, onafhankelijk van wie de medicijnen zijn. Een goed idee, vond de klant, want zo maakt het bij schade niet uit in welke stelling de medicijnen lagen en wordt gedoe bij schade dus voorkomen.

    Case 2: Een voorraad aan toetsenborden bij calamiteiten

    Er klopte een Nederlands bedrijf bij ons aan dat kleine houten orgels maakt, waarvan de toetsenborden uit Italië komen. Het Italiaanse bedrijf, de enige producent van dit type toetsenborden, verplaatste de productie jaren terug al naar Tunesië, maar daar ging tijdens de fabriek tijdens de Arabisch Lente in vlammen op. Dat zorgde voor een groot tekort aan toetsenborden bij de orgelbouwer en dus voor een groot probleem.

    Toen de fabriek in Italië weer werd opgebouwd en ze weer begonnen met de levering, realiseerde het Nederlandse bedrijf dat ze voor dit soort zaken in de toekomst een oplossing moesten hebben. Verzekeren vonden ze geen goede optie, dus bedachten we bij Van Luin iets anders.

    We adviseerde de orgelbouwer om de voorraad te verhogen naar de equivalent van 5 maanden leveringen. Zo kan een calamiteit in de toekomst worden opgevangen en zijn leveringen gegarandeerd. En de rente over de extra voorraad? Die kon als verzekeringspremie worden gezien.

    Case 3: Verzekeren is niet altijd de beste optie

    Een Nederlandse producent van snacks heeft een productielijn voor het maken van al haar snacks. Bij een calamiteit zoals brand zou het ca. 9 maanden kosten voordat er weer een nieuwe lijn zou kunnen worden opgebouwd en geleverd. De bedrijfsschade van deze producent was echter verzekerd voor een periode van 1,5 jaar. In principe is dat genoeg om weer opnieuw te kunnen produceren, maar een supermarkt zal niet zo lang wachten.

    Zulke grote afnemers gaan na maximaal een maand op zoek naar een andere producent van de snacks. Dan heb je na negen maanden dus wel een nieuwe lijn staan, maar geen klant meer. Voor de continuïteit is de oplossing om te zoeken naar alternatieve productiecapaciteit om toch (al is het maar gedeeltelijk) te kunnen blijven produceren. Van Luin adviseerde de producent om te praten met een concurrent (die hetzelfde probleem kan hebben) en af te spreken om bij een calamiteit elkaars overcapaciteit te kunnen gebruiken. Zo kan er geproduceerd blijven worden.

  • Welke vormen van risicomanagement zijn er?

    Het is belangrijk dat alle potentiële risico’s voor je bedrijf in kaart worden gebracht. Daarom dient er niet alleen nagedacht te worden over financiële risico’s, maar bijvoorbeeld ook over risico’s op operationeel vlak. Bij Van Luin onderscheiden we vijf vormen van risicomanagement, die we allemaal meenemen als we jouw bedrijf advies geven over risicomanagement. Bij Van Luin adviseren we over:

    1. Integraal risicomanagement, of op de volgende onderdelen
    2. Strategisch risicomanagement,
    3. Financieel risicomanagement,
    4. Operationeel risicomanagement,
    5. Juridisch risicomanagement.

    Het is belangrijk om te weten dat er nooit een risicoanalyse gemaakt wordt van één van deze onderdelen, maar dat er altijd naar het totaalplaatje wordt gekeken.

  • Wil je meer weten?

    Lees hieronder meer over risicomanagement.